Maj

Prace dzieci proszę przesyłać, jak dotychczas na adres  reginamoskal64@gmail.com lub rostecka@onet.pl

PIĄTEK 29.05.2020

Temat: Na placu zabaw

Cele główne

  • zapoznanie z zabawami, w które można się bawić latem,
  • zachęcanie do podejmowania wspólnych zabaw,
  • rozwijanie spostrzegawczości i percepcji słuchowej,
  • rozwijanie sprawności fizycznej.

Cele operacyjne

Dziecko:

  • podaje rozwiązanie zagadki, podaje nazwy zabaw, w które może bawić się latem,
  • podejmuje wspólne zabawy z innymi dziećmi,
  • uważnie obserwuje i słucha poleceń ,
  • czynnie uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych.

1.Wykonanie planszy Letnie zabawy na podwórku. Przygotowanie pomocy do zajęć. Gazetki reklamowe, czasopisma dla dzieci, karton A3, klej, dla każdego dziecka nożyczki. Dziecko ogląda gazetki reklamowe i czasopisma dla dzieci. Następnie wycina z nich obrazki przedstawiające zabawki i bawiące się wspólnie dzieci. Opisuje swoje obrazki, formułując dłuższe wypowiedzi, np. duża huśtawka, mała łopatka, czerwony rowerek, piłka nożna (na obrazku dzieci grają w piłkę). Nakleja obrazki na duży arkusz, uzupełnia plansze rysunkami drzew, krzewów, kwiatów itp.

2.W co się bawić latem? – rozwiązywanie zagadek inspirowane wierszem Jadwigi Koczanowskiej Podwórko.

Karta pracy, cz. 2, nr 57.

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-kp-2/mobile/index.html#p=59

Dziecko:

− słucha rymowanki i imion dzieci.

− łączy obrazki dzieci z obrazkami sprzętów, z których korzystały podczas pobytu na placu zabaw.

Wysłuchanie wiersza Jadwigi Koczanowskiej Podwórko.

Na naszym podwórku

wspaniała zabawa,

jest ławka, huśtawka

i zielona trawa.

Jest piasek, łopatka

i wiele foremek,

są piłki, skakanki,

czerwony rowerek.

Tutaj się bawimy,

zapraszamy gości,

bo wspólna zabawa

to mnóstwo radości.

Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.

Rodzic pyta:

− Jakie zabawki i urządzenia znajdują się na podwórku?

− Co dostarcza dzieciom wspólna zabawa?

3.Rozwiązywanie zagadek.

Przygotowujemy wykonaną plansza Letnie zabawy, pojemnik z klockami. Dziecko siada przed wykonaną w I cz. dnia planszą Letnie zabawy na podwórku. Obok planszy R. ustawia pojemnik          z klockami. Następnie zadaje zagadki związane z letnimi zabawkami i zabawami. Dziecko patrzy   na planszę, odnajduje obrazek będący rozwiązaniem zagadki dzieli rytmicznie (na sylaby) nazwę zabawki lub zabawy, a następnie kładzie żółty klocek na odpowiednim obrazku na planszy. Każdy klocek to punkt zdobyty za poprawną odpowiedź. Następnie dziecko przelicza ilość zdobytych przez siebie punktów.

4.Zabawa z chustkami szyfonowymi.

Przygotowujemy dla dziecka chusteczkę szyfonową Dziecko stoi i powtarzają ruchy za R.:

− macha chustką za sobą, przed sobą, a następnie puszcza ją na podłogę i podnosi,

− porusza chustką wysoko nad swoją głową, a następnie nisko nad podłogą,

− umieszcza chustkę na głowie, wykonuje skłon i patrzy, jak chustka opada, stoi na chustce,

− kładzie chustkę obok siebie i wykonują taniec wokół chustki.

Zabawy w parach – do zabawy zapraszamy domowników

Dla dziecka chusteczka szyfonowa.

Dziecko dobiera się w parę z drugą osobą i stają naprzeciwko siebie:

− wachluje partnera tak, aby poczuł ruch powietrza,

− podrzuca swoją chustkę w kierunku partnera; chwyta chustkę partnera oburącz z okrzykiem,

− tańczą, trzymając się za chustki (przy piosence Dwóm tańczyć się zachciało).

5.Zabawa słuchowa W co się bawić?

Parawan, dźwięki dzwonka do roweru, przelewania kubkiem wody, zburzenia niewielkiej budowli z klocków. Rodzic przechodzi za parawan. Obserwując dziecko, wydobywa różne dźwięki, np.: dźwięk dzwonka do roweru, przelewania kubkiem wody, zburzenia niewielkiej budowli z klocków. R. pyta:   W co się bawią dzieci? Dziecko udziela odpowiedzi: Dzieci jeżdżą na rowerze, Dzieci się kąpią, Dzieci bawią się klockami.

6.Oglądanie bajki pt. LATAWCE-BUNI poniżej znajduje się link do bajki

https://www.youtube.com/watch?v=sQubGSK6Po4

7.Dla chętnych Rodziców i dzieci wykonanie latawca. Instrukcja w linku.

LATAWIEC W 5 KROKACH  https://www.youtube.com/watch?v=jYUatTmjf9E

8.Nasze ulubione zabawy w ogrodzie – wspólne zabawy według propozycji dzieci. Rodzic słucha propozycji dziecka i organizuje jego ulubione zabawy np.: Klasy, Berek kucany lub zaczarowany, Zabawa w chowanego, Piłka parzy, Baba Jaga patrzy itp.

 CZWARTEK 28.05.2020

Aktywność ruchowa Marcelinki oraz rysunek do przyjaciela

TEMAT: „Zabawy dzieci z różnych stron świata”

Cele główne  

  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania wiersza,
  • poznawanie zabaw dzieci z różnych stron świata,
  • wzbogacenie wiadomości na temat tradycyjnego stroju Meksykanów,
  • rozwijanie sprawności manualnej.

Cele operacyjne Dziecko:  

  • z uwagą słucha treści wiersza i odpowiada na pytania,
  • bawi się w ulubione zabawy dzieci wybranych narodowości,
  • poznaje wygląd poncza,
  • wykonuje ponczo – drze kartkę na paski i przykleja je zgodnie z podanym rytmem.

Przebieg dnia  

  1. Zabawa integracyjna – „Powiedz miłe słowa”. Dzieci siedzą w półkolu. N. prosi chętne dziecko o zajęcie miejsca przed grupą i odwrócenie się do niej tyłem. Dziecko odgaduje, kto powiedział miłe zdanie na jego temat  np.:  − Lubię, gdy się uśmiechasz.  − Lubię się z tobą bawić. − Masz ładną sukienkę.  
  2. Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej “Dzieci na Ziemi”.

Na kuli ziemskiej bawią się dzieci, 

cieplutkie słonko dla nich wciąż świeci, 

a księżyc mruga oczkiem na niebie 

do wszystkich ludzi, również do ciebie.  

Zulu z Afryki chodzi po drzewach, 

A Chinka Inka, jak ptaszek śpiewa. 

Eskimos Bubu gra w piłkę z foką, 

na słoniu jeździ Hindus Namoko 

– Dzieci się różnią kolorem skóry, tak, 

Jednak są dumne ze swej kultury 

I choć w dziwacznych mówią językach 

Pragną się bawić, tańczyć i brykać! 

Inka i Zulu, Bubu, Namoko- 

chcą być kochane, śmiać się szeroko,  

jeść smakołyki, dbać o zwierzęta,  

a zamiast wojen mieć tylko święta!  

Niech wam się spełnią wszystkie marzenia 

Tak robiąc obrót, powiada ziemia. 

  • Rozmowa kierowana na podstawie wiersza. Rodzic pyta dzieci: − O jakim święcie była mowa? − Jakie są dzieci na całym świecie?  − Co to znaczy, że dzieci na całym świecie są takie same? − Co najbardziej lubią robić dzieci?  − Jakie imiona miały dzieci z wiersza? Chętne dzieci wypowiadają imiona dzieci, dzieląc je rytmicznie (na sylaby).
  1. Zabawy dzieci z różnych stron świata. Mapa świata.

Wydawnictwa Edukacyjne WIKING - Portal Edukacyjny ...

 Przed każdą kolejną zabawą Rodzic pokazuje na mapie świata obszar zamieszkania dzieci, przekazuje krótko ciekawostki na temat danego kraju czy kontynentu. 

  • JAPONIA – kraj kwitnącej wiśni

Download free Cherry Blossoms Mount Fuji Japan Mobile Wallpaper ...

  • Nagranie muzyki japońskiej,

https://www.youtube.com/watch?v=J9wBwyZrpCE 

Rodzic przekazuje krótko ciekawostki na temat Japonii i życia dzieci w Japonii. Proponuje zabawę. Dzieci zdejmują kapcie i ustawiają je równo w szeregu z boku dywanu. N. rozkłada karimaty. Chętne dziecko-trener zakłada kimono sportowe, pozostałe dzieci ustawiają się za nim w rzędzie. W rytm muzyki japońskiej wykonuje ruchy, które naśladują pozostałe dzieci.   

  • Japońskie dzieci mają swoją odmianę chowanego. Jedno dziecko kuca i zakrywa oczy, a pozostałe krążą wokół niego śpiewając wyliczankę. Osoba, która szuka pełni rolę oni, czyli japońskiego diabła. Kiedy skończy się wyliczanka, oni musi dobrze odgadnąć imię osoby, która znajduje się za jego plecami. Jeśli mu się uda, dzieci zamieniają się miejscami. 
  • Jedną z najstarszych, ale i najbardziej popularną na świecie japońską zabawą jest tworzenie orgiami. Pierwsze papierowe twory powstawały już w 700 roku 
  • Kimono to najpopularniejszy japoński strój, który nosi się nadal 
  • W języku japońskim istnieje co najmniej 20 różnych wyrażeń mówiących „przepraszam” 

Następnie proponuje zabawę. (potrzebny będzie wachlarz, który wykonamy składając w harmonijkę  kartkę A4). Dzieci zdejmują kapcie i ustawiają je z boku dywanu.  

-W rytm muzyki japońskiej wykonuje ruchy, można wykonać podobne jak na przedstawionym filmie. 

https://www.youtube.com/watch?v=9kW7ykxN5Kc 

  • AFRYKA – 

Rodzic proponuje zabawę – Afrykański taniec przy dźwiękach bębnów.  

informuje, że dzieci afrykańskie lubią tańczyć. Można wykorzystać poniższe nagranie: 

https://www.youtube.com/watch?v=zjUpyWk19BU 

Rodzic przekazuje krótko ciekawostki na temat Afryki i życia dzieci w Afryce. 

  • Sahara jest największą pustynią na świecie 

20 niezwykłych ciekawostek o Saharze dla dzieci

  • Afrykański kontynent jest najstarszym zamieszkałym obszarem na świecie  
  • Afryka jest najbiedniejszym i najsłabiej rozwiniętym kontynentem świata 

https://fajnepodroze.pl/afryka-podstawowe-informacje-dla-dzieci/ 

  • ARKTYKA 

Dlaczego igloo nie topnieje od środka? - Focus.pl

Rodzic przekazuje krótko ciekawostki z życia dzieci innuickich. Informuje, że dzieci z obszarów arktycznych lubią śpiewać i opowiadać niezwykłe historie. 

https://fajnepodroze.pl/eskimosi-ciekawostki-dla-dzieci/ 

Kto to: czarne, wąsate. 
W futrze zimą i latem. 
Lubią mroźną pogodę, 
łowią ryby pod lodem.   (foka) 

Żyją sobie spokojnie w domkach z lodu,
Nie bojąc się śnieżycy, ani chłodu. 
Pogodnie mrużą swoje oczy skośne, 
Gdy wieją wiatry północne nieznośne. 
Każdy z nich przez rok cały futro nosi. 
Czy wiesz, kto to taki? To ….. (Eskimosi!) 

Z lodowych klocków 
dom nie wysoki. 
Jego lokator, 
jadł mięso foki.  (igloo) 

  1. Meksykańskie ponczo – zajęcia plastyczne.
  • Wprowadzenie. Karta pracy, cz. 2, nr 56, obrazki przedstawiające różnokolorowe poncza. Rodzic pokazuje dzieciom kartę pracy.Pyta,czy pamiętają, w co ubrany był Diego z Meksyku. Pokazuje dzieciom obrazki przedstawiające różnokolorowe poncza. Dzieci wypowiadają się na temat obrazków. Rodzic wyjaśnia znaczenie słowa ponczo: 

Ponczo to rodzaj wierzchniego męskiego okrycia wykonanego z prostokątnego kawałka wełnianej lub bawełnianej tkaniny z otworem na głowę pośrodku. 

Zwraca uwagę dzieci na kolory pasków na ponczu. Dzieci, wraz z Rodzicem nazywają wskazywane kolory. Dowiadują się, że układ kolorów pasków na ponczu powtarza się.  

  • Część plastyczna. Kolorowe kartki, klej, kartonik z układem kolorowych pasków, dla każdego dziecka kartka w kształcie prostokąta. Rodzic zachęca dzieci do wykonania własnego poncza.

Dzieci: − rwą na paski kolorowe kartki, starając się, aby pasek był jak najdłuższy. − układają paski najpierw zgodnie z rytmem wskazanym przez Rodzica na kartoniku, − następnie naklejają paski na prostokąt według własnego kodu,  − składają kartkę na pół i wycinają pośrodku otwór. Rodzic podczas pracy rozmawia z dziećmi o tym, co właśnie wykonują.   

Środa 27.05.2020 r.

Temat: Zabawy w liczenie.

Cele główne

  • zapoznanie z kulturą innych krajów,
  • rozwijanie umiejętności rachunkowych,
  • rozwijanie spostrzegawczości i percepcji słuchowej,
  • rozwijanie sprawności fizycznej.

Cele operacyjne

Dziecko:

  • omawia wygląd dzieci różnych ras i narodowości, dzieli słowa na sylaby,
  • przelicza na palcach, posługując się liczebnikami głównymi w zakresie 5 i więcej,
  • uważnie obserwuje i słucha poleceń,
  • czynnie uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych.

1.Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny Imieninowe echo.

Przygotowujemy Piłkę. Rodzic rzuca piłkę do dziecka i jednocześnie wymawia sylabę np. ma. Dziecko odrzuca piłkę, wypowiada tę samą sylabę i kończy słowo, mówiąc imię dziecka  rozpoczynające się na tę sylabę np. Ma-te-usz. Następnie dziecko podaje inne imiona na podaną sylabę, np. Mar-ta, Mal-wi-na.

 2.Zajęcie matematyczne: Skąd jesteśmy i ile mamy lat?

Karta pracy, cz. 2, nr 56.

Dziecko

− ogląda obrazki i mówią o tym, co na nich widzi,

− mówi, w co ubrane są dzieci z różnych krajów,

− liczy palce, które pokazują dzieci,

− mówi, ile lat ma: Ada, Paloma, Diego i Kazuo,

Rodzic kontynuuje rozmowę na temat obrazków. Pyta dziecko:

− Jakie są dzieci na całym świecie?

− Co to znaczy, że dzieci na całym świecie są takie same?

− Co najbardziej dzieci lubią robić?

Rodzic  opowiada o krajach, z których pochodzą dzieci przedstawione na obrazkach. Przekazuje ciekawostki na temat kultury tych narodów (wyszukujemy informacji w książkach lub w innych żródłach). Można skorzystać z linku zamieszczonego poniżej.

https://slideplayer.pl/slide/808726/

Przygotowujemy dla dziecka  Kartę pracy(poniżej)  i wyjaśniamy na czym polega zadanie.Dziecko koloruje w danej pętli tyle zabawek, ile jest narysowanych oczek na kostce.

3.Zestaw ćwiczeń ruchowych.

Przygotowujemy woreczek do ćwiczeń gimn., szarfę, tamburyn

Wprowadzenie. Wszystkie ćwiczenia są wykonywane indywidualnie. Dziecko maszeruje początkowo po obwodzie koła, w rytmie wygrywanym przez R. na tamburynie.

 Zabawa orientacyjno-porządkowa Do domu. Dziecko układa z szarf na podłodze koło (dom),  a następnie siadają w środku skrzyżnie. R. przypomina o przyjmowaniu prawidłowej postawy (proste plecy). Kiedy R. gra na tamburynie, dziecko spaceruje, a na przerwę w grze – wraca do swojego domu.

Ćwiczenie dużych grup mięśniowych – Przebieramy się. Szarfa leży na podłodze – to ubranie. Dziecko stoi w środku. Następnie, chwytając oburącz, przeciąga szarfę przez całe ciało od dołu do góry. Ćwiczenie można kilkukrotnie powtórzyć.

Ćwiczenie mięśni grzbietu – Podnieś patyk. Dziecko leży na brzuchu, a szarfa – patyk – przed nim. Następnie dziecko chwyta szarfę za jej końce i lekko unosi ręce, bez zginania w łokciach. Aby utrudnić zadanie, dziecko może jednocześnie wykonywać ruchy rękami na boki.

Ćwiczenie z elementem rzutu do celu – Rzut workiem. Dziecko stoi na linii utworzonej z szarfy      i stara się trafić woreczkiem do celu – utworzonego również z szarfy rozłożonej na podłodze.

 Zabawa ruchowa z elementem skokuSkok. Szarfa leży na podłodze. R. gra rytmicznie na tamburynie, dziecko maszerują. Na hasło R.: Skok! dziecko wskakuje do środka szarfy i radośnie skacze (nie przekraczając linii). R. ponownie gra na tamburynie, dziecko maszeruje.

 Ćwiczenia stópSprzątamy. Rodzic rozkłada na podłodze szarfę i formuje ją w kształt koła. Wokół szarfy rozkłada woreczki. Dziecko siada z lekko ugiętymi nogami i rękami opartymi za sobą, wokół szarf. Jego zadaniem jest złapać woreczek palcami stóp i umieścić go w szarfie.

 Ćwiczenie uspokajające. Dziecko spaceruje w różnych kierunkach, w rytmie wygrywanym przez R. W rękach trzyma szarfę a na głowie ma woreczek. Odkłada szarfę i woreczek we wskazane przez R. miejsce.

4.Łączenie obrazków z ich cieniami.  Możemy utrudnić dziecku zadanie: rozciąć obrazki, wymieszać i poprosić o dobranie w pary (obrazek z cieniem).

 WTOREK 26.05.2020

Zabawy badawcze Marcelinki i Wojtusia. Brawo!!!

TEMAT: „JESTEŚMY DLA SIEBIE UPRZEJMI”

Cele główne  

  • zapoznanie ze znaczeniem słowa przyjaciel, 
  • zachęcanie do używania zwrotów grzecznościowych i kulturalnego zwracania się do siebie, 
  • rozwijanie koordynacji słuchowo–ruchowej, 
  • poznanie nowej piosenki. 

Cele operacyjne Dziecko:  

  • wyjaśnia znaczenie słowa przyjaciel, 
  • stosuje zwroty grzecznościowe w odpowiednich sytuacjach, 
  • wykonuje płynne ruchy zgodnie z rytmem i melodią, 
  • zna melodię i tekst piosenki. 

1.Zabawa dydaktyczna – “Wyszukiwanie różnic między dwoma obrazkami przedstawiającymi pomagające sobie dzieci”. Obrazki przedstawiające pomagające sobie dzieci, np. jedno dziecko podaje drugiemu dziecku kredkę. Rodzic kładzie przed dzieckiem obrazki. Omawia przedstawione sytuacje. Dokłada niemal identyczne obrazki, jednak różniące się kilkoma szczegółami. Dzieci odszukują różnice między dwoma obrazkami. 

Page 77 - 890076_Kolorowy_Start_K_P_cz-4_6-latek

  1. “Prawdziwy przyjaciel” – rozmowa inspirowana wierszem Jadwigi Koczanowskiej „Przyjaciel.”   

 Nie musisz mieć przyjaciół stu,  

nie musisz mieć dziesięciu,  

wystarczy, byś jednego miał,  

 a to już wielkie szczęście.  

 Przyjaciel to jest taki ktoś,  

kto zawsze cię zrozumie,  

gdy dobrze jest – to cieszy się,  

gdy źle – pocieszyć umie. 

 Przyjaciel to jest taki ktoś,  

kto nigdy nie zawiedzie,  

a poznasz go, bo z tobą jest,  

gdy coś się nie powiedzie.  

  1. Rozmowa kierowana na podstawie wiersza. Rodzic pyta: − Ilu przyjaciół wystarczy mieć? − Kogo możemy nazwać przyjacielem? − Po czym można poznać przyjaciela? 
  2. Zabawa ruchowa w formie opowieści ruchowej „Podróż do Krainy” uprzejmości. (Napisy: proszę, dziękuję, przepraszam). Rodzic zaprasza do “Krainy uprzejmości”. 

Dzieci wędrują, wysoko podnosząc kolana, przedzierają się przez krzaki, przeskakują przez przeszkody, idą na palcach, przechodzą na czworakach przez tunel itp. Po dotarciu na miejsce R. – królowa Krainy uprzejmości wita dzieci. Kłania się, mówi dzień dobry i przedstawia się. Dzieci jej się odkłaniają. Królowa mówi, że dotarły do Krainy uprzejmości. Królowa opowiada o różnych sytuacjach społecznych, np. dziecko dostaje od mamy lizaka, podaje książkę koledze. Zgodnie z panującymi tu zasadami dzieci muszą wiedzieć, jakich słów użyć w konkretnej sytuacji. Królowa pokazuje i odczytuje zapisane na kolorowych kartkach wyrazy proszę, dziękuję, przepraszam. Następnie głośno, z pomocą Rodzica odczytują je dzieci.

Pin by Agataduda on Dzieci | Dzieci, Rymowanki, Domowe przedszkole

  • Wypowiadanie się na temat: Co to znaczy być dobrym kolegą i przyjacielem? Dzieci siedzą wypowiadając się na temat: Co to znaczy być dobrym kolegą i przyjacielem. Rodzic–  królowa Krainy uprzejmości – utrwala zasady i normy zachowania obowiązujące w grupie, domu. Podsumowuje stwierdzeniem, że aby wspólne zabawy się udały, wspólne przebywanie w domu, wszyscy muszą odnosić się do siebie życzliwie.  

5. Przygotowanie niespodzianki dla przyjaciela. (Kredki, karton). Dzieci siedzą i zastanawiają się, kogo mogą nazwać przyjacielem. Następnie Rodzic  –  królowa Krainy uprzejmości – zachęca do przygotowywania niespodzianki. Dzieci rysują Czarodziejski obrazek dla kolegi lub koleżanki. Królowa obserwuje działania dzieci. Na koniec dzieci prezentują prace. Królowa dziękuje za przybycie do swojej krainy, zwraca uwagę na stosowanie podczas zabaw zwrotów grzecznościowych i zaprasza do kolejnej wizyty. Zachęca dzieci do wręczenia obrazka swojemu przyjacielowi.

6. Osłuchanie z piosenką pt: “Jesteśmy dziećmi”

 

6. Zabawy na świeżym powietrzu:

  • Zabawa ruchowa “Na sygnał zbiórka” – (potrzebny będzie gwizdek, lub głośna komenda). Dzieci biegają po ogrodzie. Na sygnał ,ustawia się przed Rodzicem w umówiony sposób. Np.: stań na jednej nodze, zrób jaskółkę, skacz jak pajac…  Rodzic powtarza zabawę kilka razy. Za każdym razem zmienia swoje miejsce i komendę. 
  • Zagadki obrazkowe Zgadnij, co narysowałem? Rodzic wykonuje patykiem na ziemi rysunki. Dzieci odgadują, co narysował Rodzic. Następnie zagadki rysunkowe wykonują chętne dzieci.
  1. Zabawa rozwijająca zmysł dotyku oraz umiejętność kojarzenia Do kogo należy ta rzecz? Zgromadzenie w nieprzezroczystym worku różne rzeczy, które można bezpiecznie macać, rozpoznać za pomocą dotyku. Po sensorycznym rozpoznaniu przedmiotu należy go wyciągnąć i powiedzieć do czego służy. Wszyscy stosują w zabawie zwroty grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam.